Vi är på jobbet för att arbeta och skapa resultat. Många undersökningar visar att vi presterar mer om vi har roligt på jobbet. Frågan är då hur vi kan få vårt arbete och vår arbetsplats att bli ännu roligare. Det finns även ett samband mellan skratt och trivsel. Ju mer anställda trivs med både sina arbetsuppgifter och sina kolleger desto mer skratt.  Det skapar mer trivsel och ett bättre resultat.

Ju mer en anställd fokuserar på att arbetet är tråkigt, desto större risk att den anställde varken skrattar eller trivs. Ju mindre anställda skrattar desto tråkigare blir arbetet och arbetsplatsen. Moment 22! Hur kan man då göra för att få roligt på jobbet? Här kommer fyra tips!

13 februari 2017 – Av Ulla Lilliehöök – Executive Coach, Internova & Co AB

 

”En extra bonus med skratt och leenden är att vi uppfattas mer attraktiva samtidigt som det får mottagaren att känna sig väl till mods och viktig.”

Lena Dur Högnelid, Psykolog & Skrattspecialist

 

Att ha roligt på jobbet ökar arbetsresultatet

Att ha roligt på jobbet är inte på bekostnad av att åstadkomma bra resultat – tvärtom. Enligt många studier förbättras våra arbetsinsatser när vi har roligt på jobbet. Det handlar om att både högprestera och ha roligt under tiden. Utmaningen för oss alla är att tänka, känna efter och hitta och se det som vi tycker om och som ger oss bra energi. Att göra saker som får oss att må bra eller åtminstone bättre. Ju mer du ler, desto större chans att dina leenden utvecklas till skratt. Allt börjar med hur du tänker och vad du väljer att tänka på. Alla människor har både problem och mycket som är bra i sina liv. Vissa har lättare för att se det positiva i sitt liv, vissa ser lättare det negativa.

Vilka personer tycker du mest om på ditt jobb? De som klagar och mest fokuserar på det som är dåligt eller de som sällan klagar och mest fokuserar på det som är bra? Vilka människor får du energi av och vilka tar din energi? Det är många aspekter som ska stämma för att vi ska tycka om våra arbetskollegor. Vi väljer inte våra kolleger och vi behöver inte tycka om alla. Däremot behöver vi kunna samarbeta och respektera varandras olikheter och förmågor.

Undersökningar från bland andra Adecco visar att det även lönar sig för företagen att anställda har roligt på jobbet. Adeccos Glädjerapport 2014

 

Ge ett av dina leenden

 

Fyra tips på vad du kan göra för att få roligt på jobbet!

  1. Bli medveten om vad du tänker på!
  2. Var uppmärksam på ditt beteende!
  3. Tänk på att ditt kroppsspråk avslöjar mer än du tror!
  4. Bjud på dig själv!

 

Få roligt på jobbet! Tips 1

Bli medveten om vad du tänker på!

Människor styrs av vad de tänker och känner. Därför har det stor betydelse för ditt arbete hur dina tankar går och vad du väljer att tänka på. Du kan själv påverka dina tankar.

När du är på väg till ditt arbete kan du till exempel välja att tänka på något som gör dig irriterad, arg, glad eller upprymd. Oavsett vad du tänker på kommer dina tankar att avgöra vilka känslor du har när du kommer till arbetet. Du kan säkert känna igen hur du är beroende på vad du känner och hur det kan påverka ditt beteende.

 

 Du är inte ansvarig för andras reaktioner men du är ansvarig för ditt beteende. När andra reagerar negativt kan det bero på ditt beteende!

 

 

Få roligt på jobbet! Tips 2

Var uppmärksam på ditt beteende!

Beteende är det som andra ser och hör. Ju mer medveten du blir om ditt eget beteende desto mer kan du själv påverka det. Beroende på hur du känner dig när du kommer till arbetet kommer ditt beteende att vara därefter. Försök till exempel att skaka av dig de tankar som får dig att känna dig låg. Tänk mer på sådant som får dig glad. När vi behöver mycket energi och ska prestera kan vi hjälpa oss själva genom att hitta vår inre energi. Vi kan till exempel tänka på sådant som gör oss glada.

Exempel – IRRITATION
Du känner dig irriterad för något du läste i en artikel i tidningen och den har fortsatt gnaga hela vägen till arbetet. När du kommer till din arbetsplats funderar du fortfarande på artikeln och känner absolut inte för att prata med någon kollega. Du säger hej men det är med låg och irriterad röst. Du stänger in dig på ditt rum, suckar tungt och kämpar med att komma igång med dina arbetsuppgifter.

Exempel – GLÄDJE
Du känner dig glad eftersom du lyssnade på din favoritlåt på vägen till jobbet. När du kommer till din arbetsplats är låten fortfarande kvar i ditt huvud och du säger glatt hej till alla du möter. Din röst är glad och du har ett leende på läpparna. Ditt beteende gör att du får andra att le och ofta omedvetet ser de gladare ut när de ser dig.

Ju högre energinivå du har skapat för dig själv när du kommer till arbetet desto lättare kommer arbetet att gå. Ju lättare arbetet går desto roligare blir det. Ju roligare det blir desto mer ökar din trivsel. Chanserna att du ler, skrattar och har roligt på jobbet ökar betydligt! Adeccos Glädjerapport 2014

 

I snitt skrattar vi ljudligt på jobbet 5,1 ggr/dag. Hur ofta skrattar du?

Undersökning från Adecco, september 2014

 

Få roligt på jobbet! Tips 3

Tänk på att ditt kroppsspråk avslöjar mer än du tror!

Kroppsspråket är all ickeverbal kommunikation både till oss själva (det vi ser i spegeln) och till andra. Det omfattar gester, mimik, röstläge, känslorörelser och handlingsrörelser. Det påstås att kroppsspråket står för 50 % av vår kommunikation. Stämmer det är det oerhört viktigt att vara medveten om det egna kroppsspråket. Se mer om vad kroppsspråk är här

På en arbetsplats har alla ett gemensamt ansvar för att bidra till trivseln. När du känner dig lite nedstämd på arbetet och vill känna dig bättre till mods är det viktigt med kunskap om vad som får dig att bli på bättre humör. Det kan till exempel vara att du går en kort promenad, äter en riktigt god lunch eller lyssnar på något roligt några minuter. Oavsett vad som hjälper dig är det ibland inte så mycket som behövs för att få mer energi. Resultatet blir att ditt kroppsspråk förändras till det bättre när du mår bättre.

När du tänker på sådant som är bra för dig kan också ett leende komma smygande. När andra ser ditt leende är chansen stor att de ler tillbaka vilket ger både dig och dem energi. Din ökade energi kan leda till att du börjar prata med någon om något trevligt och så vidare. Från att dina tankar varit lite mörka har du hittat något som fått dig att tänka ljusare. När du tänker ljust får det dig att le och det blir en uppåtgående spiral. Det positiva ljusa får mer uppmärksamhet.

 

Få roligt på jobbet! Tips 4

Bjud på dig själv!

Att bjuda på sig själv är ett bra sätt att visa, både för sig själv och för andra, att man har en ödmjuk inställning till livet och att man inte tar sig själv på för stort allvar. Vi är ju alla människor med både styrkor och svagheter – varför då inte göra något roligt av skavankerna och misstagen. När vi gör bort oss – vilket jag själv hm… är mycket bra på – får vi ett tacksamt ämne att göra en snöplig historia av. Om du berättar hur du har klantat dig blir andra på gott humör och vågar berätta om egna klavertramp. Och alla får ett gott skratt. (Detta tips kommer från boken 9+1 Tips – Roligare på jobbet av Ulla Lilliehöök)

Att bjuda på sig själv kan också handla om att be om hjälp (att avslöja att man inte kan ”allt”), att fråga om din kollega har erfarenhet av eller idéer till en lösning på ett problem. Ett annat sätt är att berätta om ett problem som du har haft och sedan löst.

Exempel på hur man kan bjuda på sig själv!
Den andra dagen på grupputbildningen är det dags för frukost på Kolmårdens konferenscenter. Jag frågar deltagarna om stolen mitt bland dem är ledig och sätter mig för att äta. Efter ett tag tittar jag upp och ser att alla är helt okända för mig. Mina förbryllade kurskamrater sitter några bord bort och undrar vad i hela världen jag sysslar med.

 

Sammanfattning

Det finns ett samband mellan skratt, trivsel och arbetsresultatet. Ju mer anställda trivs med både sina arbetsuppgifter och sina kolleger desto mer skratt. Det gäller för oss alla att tänka, känna efter och hitta och se det som vi tycker om och som ger oss bra energi. Att göra saker som får oss att må bra eller åtminstone att må bättre. Ju mer du ler, desto större chans att leendena utvecklas till skratt. Här kommer fyra tips för att få roligt på jobbet.

  • Bli medveten om vad du tänker på!
    Människor styrs av vad de tänker och känner. Du kan själv påverka dina tankar genom att välja hur dina tankar går och vad du väljer att fortsätta tänka på.
  • Var uppmärksam på ditt beteende!
    Ju mer medveten du är om ditt eget beteende desto mer kan du påverka det. Visar du till exempel irritation när du kommer till arbetet kommer ditt beteende att vara därefter. Det påverkar även dina kolleger negativt. Och likadant tvärtom, visar du glädje påverkar det både dig och dina kolleger positivt
  • Tänk på att ditt kroppsspråk avslöjar mer än du tror!
    Kroppsspråket omfattar gester, mimik, röstläge, känslorörelser och handlingsrörelser och sägs stå för 50 % av vår kommunikation. Därför är det viktigt du är medveten om ditt eget kroppsspråk och hur det påverkar andra.
  • Bjud på dig själv!
    När du bjuder på dig själv visar du både dig själv och andra, att du har en ödmjuk inställning till livet och att du inte tar dig själv på för stort allvar. Berätta om dina misstag, be kolleger om hjälp och våga visa dina svaga sidor.

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter. Skicka gärna ett mail till mig här!

 

Vill du lära dig mer om …Bok - 9+1 tips Roligare på jobbet!

  • Beställ boken ”9+1 tips – Roligare på jobbet! Beställ här
  • Boka en personlig coach för att få roligt på jobbet! Läs mer här

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa

3 TIPS - Roligare på jobbet och mer energi

Mer energi på arbetet - ge dig själv mer beröm

 

 

 

 

 

4 tips på hur du ökar din vardagsenergi

Ullas Blogg - 5 tips på hur du ökar din motivation