Tänk om alla anställda kände jublande glädje inför varje ny arbetsdag och varje ny arbetsvecka. Men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut så här får du fem tips på hur du ökar din motivation på jobbet!

Orsakerna till bristande motivation kan bero på många orsaker. Det kan till exempel vara att många inte har det arbete de egentligen skulle vilja ha. Andra har problem på sina arbetsplatser med kollegerna, chefen eller så känner de stor stress.

Oavsett hur just du har det och hur du ser på ditt arbete finns det en hel del du själv kan göra för att öka din motivation. I denna blogg fokuserar vi på hur du ökar din motivation på jobbet.

3 februari 2017 – Av Ulla Lilliehöök – Executive Coach på Internova & Co AB

 

För att skapa din egen motivation krävs det en hel del av dig själv. Antingen har du redan en inre energi och kraft eller så kan du locka fram energin och kraften med hjälp av andra. Tänk om du kunde känna dig motiverad oftare?

Oavsett om och hur du känner igen dig i exemplen i inledningen kan du göra en hel del själv för att öka din motivation. Förutom att använda de positiva krafter du säkert redan har inom dig kan du också påverka ditt arbete och din arbetsplats, åtminstone till viss del. Hoppas att tipsen hur du ökar din motivation nedan kan hjälpa dig!

Det skulle vara roligt om du vill dela med dig av hur du har ökat din motivation på jobbet. Skicka ett mail till mig här!

 

5 tips på hur du ökar din motivation på jobbet!

  1. Skapa vanor inför arbetsdagen som får dig att må bra
  2. Skriv upp vad du tycker om med ditt arbete
  3. Sätt egna mål på dina arbetsuppgifter
  4. Ge dig själv beröm – ofta!
  5. Fokusera på positiva saker och skratta med dina kolleger

 

Tips 1 – Skapa vanor inför arbetsdagen som får dig att må bra.

Påverkas du negativt av nyheter i olika media? Undvik då att läsa/lyssna innan du går till arbetet? Jag vet inte hur nyheter påverkar dig men mig påverkar de negativt. Därför har jag slutat läsa nyheterna på morgnarna och läser andra trevligare saker i stället. Sådant som får mig på gott humör.Bra start på dagen

För dig som är morgonpigg? Kanske en morgonpromenad och något inspirerande att lyssna på i hörlurarna som får dig i god stämning?

För dig som är morgontrött? Kanske hjälper det om du förbereder kvällen innan för att minska den tid du behöver inför arbetsdagen? Ladda kaffekokaren på kvällen och ha en timer som sätter igång kaffekokaren lagom till klockan ringer och du känner en härlig kaffedoft (om du gillar kaffe, förstås).

 

Ingen kan vara nere med en ballong!

Nalle Puh

 

Tips 2 – Skriv upp vad du tycker om med ditt arbete.

Det finns säkert flera bra saker med ditt arbete. Försök komma på så många du kan och skriv gärna upp dem. Det hjälper nämligen att tänka på det som är bra eftersom det då blir lättare att ”stå ut” med det som inte är bra. Alla har arbetsuppgifter som är tråkiga – även jag. Men när jag suckar inför dem försöker jag tänka på de som är roligare och då känns de tråkigare lite lättare att göra. Med en lista på de uppgifter som känns bra blir det lättare att komma ihåg dem.

 

Tips 3 – Sätt egna mål på dina arbetsuppgifter.

Har du tydliga mål på dina arbetsuppgifter som du och din chef/dina kolleger har bestämt? Om du saknar tydliga mål kan du höja din motivation genom att du själv sätter mål. Till exempel på någon arbetsuppgift som kräver flera aktiviteter/moment för att bli klar. Du bestämmer att du vill bli klar med arbetsuppgift X den 5 mars. Därefter skriver du en lista på vad du behöver göra för att nå ditt mål. Har du flera aktiviteter kan du sätta datum för när varje aktivitet ska vara klar.

När du sedan arbetar enligt din mål- och aktivitetslista bockar du av efter hand som du blir klar. Det ger en härlig tillfredsställelse att bocka av. Det kommer göra dig både nöjd med dig själv och motiverad att få den klar.

 

Vill du läsa mer om att sätta mål på dina arbetsuppgifter? Klicka på länken  ”Dela upp större uppgifter i mindre munsbitar 

 

Träna på att ge dig själv beröm ofta. En klapp på axeln är alltid bra. Får du ingen? Klappa till dig själv – på axeln alltså!

Ulla Lilliehöök

 

Tips 4 – Ge dig själv beröm – ofta!

Oavsett om du får beröm på arbetet eller inte kan du själv skaffa den positiva känslan. Du kan träna på att berömma dig själv. Känner du dig nöjd med en arbetsuppgift eller att du kläckte en idé på mötet så ge dig själv beröm. BRA JOBBAT! Alla positiva känslor du får ger dig energi och ökar din motivation.

 

Tips 5 – Fokusera på positiva saker och skratta med dina kolleger.

Det är mycket tråkigt när vi inte trivs på arbetet. Risken är stor att vi klagar högt eftersom vi enbart ser det negativa – problemen. När vi träffar kollegerna kanske vi pratar högt om problemen. Vi suckar tillsammans och dränerar både oss själva och våra kolleger på energi. VARNING! Ni kommer aldrig att få roligt eller känna er glada och motiverade så länge ni mest fokuserar på det som är negativt. Tvärtom! Risken är att ni sjunker längre och längre in i problemgrottan! Ju längre ni kommer in i grottan desto mindre energi och ännu mer problem ser ni.

Försök istället att hitta bra och positiva saker att prata om. Det behöver inte vara relaterat till jobbet, det kan med fördel vara om något helt annat. Något du läst, hört eller sett. Vad som helst, kanske till och med något personligt. Har du idétorka så ställ frågan: Något kul som har hänt? Ju mer ni pratar om bra saker desto bättre till mods blir ni och tillsammans kan ni höja er energi – trots att jobbet kan kännas hopplöst. Ni blir positivt starka tillsammans – inte genom att klaga till varandra utan genom att prata om kul saker, skratta och ge varandra energi. Då får ni roligare på jobbet!

 

Sammanfattning

Orsakerna till bristande motivation kan bero på flera orsaker. Många har inte det arbete de egentligen skulle vilja ha, andra har problem med kollegerna eller chefen eller så känner de stor stress. De kanske saknar arbetsglädje och att skratta tillsammans med sina kolleger.

Oavsett hur just du har det och hur du ser på ditt arbete finns det en hel del du själv kan göra för att öka din motivation. Samtidigt krävs det en hel del av dig själv.

Förutom att använda de positiva krafter du redan har inom dig kan du också påverka ditt arbete och din arbetsplats, åtminstone till viss del.  Fem tips på hur du ökar din motivation på jobbet!

  • Skapa vanor inför arbetsdagen som får dig att må bra.
    Starta dagen på ett sätt som får dig att må bra och undvik det som påverkar dig negativt.
  • Skriv upp vad du tycker om med ditt arbete.
    Det finns säkert flera bra saker med ditt arbete. Försök komma på så många du kan. När du tänker på det som är bra blir det lättare att ”stå ut” med det som inte är bra.
  • Sätt egna mål på dina arbetsuppgifter.
    Om du saknar tydliga mål kan du höja din motivation genom att du själv sätter mål.
  • Ge dig själv beröm – ofta!
    Är nöjd med en arbetsuppgift eller så ge dig själv beröm – BRA JOBBAT! Alla positiva känslor du får ger dig energi och ökar din motivation.
  • Fokusera på positiva saker och skratta med dina kolleger.
    Försök hitta bra och positiva saker att prata om. Det kan med fördel vara om något annat än jobbet. När ni pratar om sådant som är trevligt och kanske till och med personligt blir ni bättre tillsammans. När ni skrattar och har kul ger ni varandra massor av energi.

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter. Skicka gärna ett mail till mig här!

 

Vill du lära dig mer om …Bok - 9+1 tips Roligare på jobbet!

  • Beställ boken ”9+1 tips – Roligare på jobbet! Beställ här 
  • Boka en personlig coach för att få hjälp med att hitta/öka din motivation! Läs mer här

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa –

4 tips på hur du ökar din vardagsenergi

4 tips hur du får roligt på jobbet!

 

 

 

 

 

 

3 TIPS - Roligare på jobbet och mer energi

Mer energi på arbetet - ge dig själv mer beröm