Att träning är bra vet nog de flesta, men vad du kanske inte vet är att du blir smartare bara genom att du rör på dig.

Det bästa är att det räcker att resa sig och gå omkring så ofta som möjligt varje dag. Bara genom att du reser dig upp från din stol och går ett tag ökar blodflödet till din hjärna med minst 10 %.

 

Du kan öka din minneskapacitet bara genom att resa dig upp och gå ett tag.

 

Hippocampus spelar roll dels för korttidsminnet, dels för bildandet av Rör på dig bli smartarenya minnen. Mer om hippocampus här

Genom att du rör på dig ökar blodflödet till din hjärna och då bildas nya celler framför allt i hippocampus vars roll är minneshantering.

Studier visar att alla, oavsett ålder, förbättrar sin minneskapacitet på lång sikt genom att träna regelbundet.

 

Regelbunden motion ger en snabbare och effektivare hjärna

Många studier (t ex Human Connectome Project) konstaterar att personer som tränar regelbundet har en hjärna som kopplar snabbare och effektivare än många andra. För att få denna positiva effekt gäller regelbunden träning två till tre gånger per vecka i aktiviteter som gör att din puls ökar rejält.

Med regelbunden träning och en snabbare och effektivare hjärna förbättras dina prestationer även på arbetet. Du kommer bli ännu bättre på att klara av krävande arbetsuppgifter, viktiga presentationer eller kreativa projekt. Detta tack vare att du ständigt förser din hjärna med ökat blodflöde genom att du rör på dig.

How physical exercise makes your brain work better

 

Ökad koncentration och lättare att fokusera

Regelbunden träning gör att du får du lättare att fokusera på dina arbetsuppgifter. Flera studier på barn visar att när de under ett läsår var fysiskt aktiva varje dag efter skolan blev de mindre distraherade på lektionerna, hade bättre simultankapacitet och att hantera information.

 

”Det är oerhört värdefullt för hjärnan att bara lägga in litet vardagsaktiviteter ibland, som att hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå den sista sträckan, eller att ta trapporna i stället för hissen.”

Anders Hansson, Psykiatriker och författare till boken Hjärnstark

 

Viktigast att komma igång!

Ditt mål kanske bör vara att bli svettig tre gånger i veckan men vad som egentligen är allra viktigast är att komma igång med att du rör på dig regelbundet. Det behöver inte innebära att du ens blir svettig. För att ändra på sina vanor är det viktigt att börja med något som känns enkelt och realistiskt redan idag. Redan i inledningen kunde du läsa om att bara genom att resa på dig ökar ditt blodflöde till hjärnan med cirka 20 %.

Tränar du inte alls i dagsläget är steg ett att fundera på vad du kan förbättra nu. Sitter du många timmar i sträck kan steg ett vara att du reser dig oftare och går ett varv. Börja med att se över dina vanor i vardagen. Tar du bussen till jobbet kanske du kan gå av en hållplats tidigare, åker du hiss ofta kanske du kan ta trapporna några våningar.

6 tips på hur du kan börja redan idag:

  1. Om du sitter mycket till exempel vid datorn – res på dig ofta (minst en gång/timme).
  2. Undersök möjligheten att skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord.
  3. Försök ta vara på alla tillfällen att röra på dig varje dag – cykla, gå, promenera.
  4. Tycker du det är tråkigt att gå – ta med inspirerande musik eller en ljudbok att lyssna på under tiden.
  5. Om du använder hiss dagligen – börja med att ta trapporna en av våningarna.
  6. Tycker du om att få koll på dina steg varje dag – använd någon form av stegräknare. Får du veta hur mycket du går varje dag kan det sporra dig att öka antalet steg varje vecka mot målet 10 000 steg per dag.

 

En stegräknare har hjälpt mig

I somras köpte jag en stegräknare och det har verkligen sporrat mig att öka antalet steg. Tidigare hade jag ett snitt på 6 000 steg per dag och två månader senare är mitt snitt 11 000 steg. Dessutom har jag gått ner 5 kg.

Min förändring i verkligheten och i min vardag är att jag tar alla chanser till att öka antalet steg varje dag. Jag går till arbetet (30 minuter enkel väg), jag står upp vid skrivbordet cirka 80 % av tiden. När tid finns tar jag även en kortare promenad på lunchen. Jag rör på mig mycket mer än tidigare – varje dag!

Hoppas du har blivit inspirerad av att röra på dig lite mer i din vardag!

 

Källor: DN: “Bästa sättet att träna hjärnan är att röra på sig” 2016-07-28 av Peter Letmark och The Guardian: 2016-06-18 “How physical exercise makes your brain work better” av Ben Bartynoga

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter i hur du hittar sätt att röra på dig varje dag. Skicka gärna ett mail till mig här!

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa: