Mer energi på arbetet genom att bli bättre på att berömma dig själv. När det känns tungt är det viktigt att du tar dig tid att ge dig själv beröm – en klapp på axeln och tänka på allt du redan har hunnit med. Genom att skapa en bra känsla av det du har gjort får du mer energi på arbetet till att göra det som ännu är ogjort.

 

Tänk på tre bra saker du har gjort under dagen. Det kommer att göra dig gladare och på bättre humör när du kommer hem.

 

Om du tycker det är svårt att berömma dig själv kan det hjälpa att tänka på minst tre bra saker du är nöjd med som du har åstadkommit under dagen. Bara genom att tänka på bra saker kommer du att känna dig bättre till mods. Våra tankar påverkar hur vi mår. Ju mer du fokuserar på det du tycker om och känner dig nöjd med, desto mer positiva känslor får du. Det är väldigt trevligt att få beröm från andra människor men det finns alltid en risk för att du får beröm alldeles för sällan. Därför är det bra om du kan öka din förmåga att ge beröm till dig själv.

Testa dig själv!
Tänk på en av dina favoriträtter. Kan det vara så att du får ett litet leende på läpparna, du börjar längta efter den och om du kommer ihåg när du åt favoriträtten senast kan du kanske till och med känna den goda smaken av den. Bara genom att medvetet tänka på något som är positivt för dig kan du anamma en positiv känsla.

I “testet” ovan märker du hur dina tankar påverkar dina känslor. Därför är det så viktigt att både uppmärksamma de bra sakerna i livet och försöka ta tag i de ”dåliga” åtminstone de som du kan påverka. De andra kanske vi kan lära oss att släppa taget om.

 

Optimister och pessimister har lika mycket problem

Det är lätt att tro att de som oftast är glada, pigga och energiska har mindre problem än de som är mindre glada, trötta och har mindre energi. Faktum är att optimister har lika mycket problem som pessimister. Skillnaden ligger i deras respektive förhållningssätt till problem och negativa händelser. Optimisterna har en förmåga att ägna mer upp­märksamhet åt de positiva sakerna som händer i deras liv. Pessimisterna uppmärk­sammar mer de negativa sakerna. Märkligt eller hur?

Något annat som kännetecknar optimister är att när de har problem fokuserar de sin energi på att lösa de problem som går att lösa och försöker hantera de problem som inte går att göra något åt genom att acceptera dem.

Pessimister har lättare för att enbart fokusera på problemen och fastnar lätt i dem. De kommer inte riktigt igång med processen med att hitta lösningar på de problem som är möjliga att lösa.

 

Om du blir bättre på att uppmärksamma de bra sakerna kommer det ge dig mer energi på arbetet och din fritid.

 

Vad som kan hjälpa de som vill bli lite mer glada, pigga och energiska är att försöka uppmärksamma mer av bra saker som händer i deras liv. Det behöver inte vara något stort. Ofta är det småsaker under en dag som känns bra eller mindre bra men också mycket som passerar utan att vi märker det.

En tröst för de som vill bli gladare, piggare och få mer energi är att det går att träna och bli bättre på att fokusera mer på det positiva som händer i livet.

Ett sätt att komma igång med din träning att få mer energi på arbetet är att läsa boken ”9+1 tips – Roligare på Jobbet”. Klicka här för mer information

 

Testa din uppmärksamhet under en dag!

Var observant på allt som sker och reflektera över vad du lägger din uppmärksamhet på. Är det de positiva sakerna, de negativa eller kanske både och? Om du märker att du har förmågan att lägga mest energi på de negativa sakerna/problemen försök att antingen lösa dem eller skapa mer energi hos dig själv genom att komma ihåg det positiva som händer.

Exempel
Vi har flyttat vårt kontor i Helsingborg vilket innebär att avståndet mellan kontoret och mitt hem har ökat. Innan tog det mig drygt fem minuter att gå dit och nu tar det istället trettio minuter. Eftersom det är lättare att skapa nya vanor i samband med att en förändring har skett (flytten) försöker jag promenera till arbetet så ofta vädret tillåter.

Mer energi på arbetet Vissa dagar är motigare än andra men jag har ”klarat” det ändå. Eftersom jag tycker det är lite tråkigt att gå samma sträcka ofta lyssnar jag på min favoritmusik i Spotify. När jag hör låtarna jag tycker om blir jag verkligen på gott humör och det gör promenaden roligare – jag får massor av energi. En bonus blir att jag går cirka 80 % av de 10 000 steg jag vill gå varje dag och då har jag endast tagit mig fram och tillbaka mellan arbetet och bostaden.

 

Det känns väldigt positivt att promenera till arbetet och jag är mycket nöjd med min nya vana. Varje gång jag tänker på att jag går dessa steg blir jag nöjd och glad vilket också genererar mer energi på arbetet. Varje ny bättre vana börjar med ett första steg. Min nya vana är att promenera till arbetet, det ger mig massor av energi vilket gör mig effektivare.

 

Sammanfattning

Med oftare beröm till dig själv kan det ge dig mer energi på arbetet. Om du känner att du har lättare för att uppmärksamma de negativa sakerna som händer på till exempel arbetet kan det hjälpa dig att träna på vad det är du uppmärksammar. Ju mer du tänker på de bra sakerna i ditt liv desto mer positiva känslor kommer du att få. Kommer du ihåg testet med din favoriträtt? Visst är det otroligt hur vi genom våra tankar kan påverka våra känslor.

Om du tränar på att öka din energi på arbetet genom att känna dig nöjd med det du har åstadkommit kommer du att känna dig bättre till mods. Dina positiva känslor sprider sig till andra arbetsuppgifter som då känns lättare att ta tag i.

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter. Skicka gärna ett mail till mig r!

 

Mer energi på arbetet – se till att göra din arbetsplats roligare!

Mer energi på arbetet med boken 9+1 tips - Roligare på jobbet! av Ulla LilliehöökVill passa på att rekommendera inspirationsboken 9+1 tips – Roligare på jobbet

Boken kan ge dig aha-upplevelser och idéer på hur du kan öka din uppmärksamhet på att se positiva saker. ”9+1 tips – Roligare på jobbet” ger dig flera tips på hur du kan utveckla dig själv och få mer energi på arbetet. Din förändring kan göra att du tycker dina kollegor och din arbetsplats har blivit både bättre och trevligare.

 

Tyckte du artikeln “Öka din energi på arbetet – Ge dig själv mer beröm!” var intressant? Då kanske du också vill läsa:

 

10 enkla saker du kan göra för att bli gladare!

 

Flow främjar arbetsglädje - web lågupplöst

Öka arbetsglädjen med flow!

 

Kapitel 2

 

3 tips – Roligare på jobbet och mer energi!

 

 

Inspiration med Internova


Alla är olika – du också!

 

Färskpressad juice

 

Vill du öka din vardagsenergi? Vi visar hur!