Vintertid! Dags att vrida tillbaka klockan en timme. Du har nu chansen att “skapa” en timme varje dag. Sätter du klockan en timme tidigare på morgnarna, så är det i praktiken samma tid du har gått upp fram till vintertiden. Vill du ha en timme till? Ändra dina vanor och skapa en timme. Enklare än så här blir det inte!

 

Med vintertid blir går det att få en timme till per dag!

Eftersom det är svårt att bryta vanor är omställning till vintertid ett perfekt tillfälle att skapa en ny vana. Denna första vecka med vintertid är det extra lätt att gå upp tidigare utan att det känns så jobbigt. Man är ju van att gå upp en timme tidigare än vad klockan visar.

Ta tillfället i akt och skapa en extra timme – varje dag!

Passa på att ställa klockan en timme tidigare än du brukar gå upp! Det innebär ju att du i princip går upp samma tid som du gjorde förra veckan men vinner en timme. Vi brukar klaga lite till mans över att vi har ont om tid. Nu har alla möjlighet att använda den extra timmen till något vi verkligen vill.

 

Vad vill du göra om du skapa en extra timme på morgonen – varje dag?

Vad skulle du vilja göra på din ”extra timme”? Vill du ta en powerwalk? Ta en längre frukost med färskpressad apelsinjuice! Hinna läsa tidningen innan du behöver väcka barnen? Eller vill du kunna börja skriva boken?

Det viktiga är att du använder timmen till något du verkligen har velat göra länge. Det kommer underlätta varje morgon när klockan ringer och du ska försöka kliva upp ur sängen. Försök att inte snooza, du blir inte piggare på de 9 minutrarna det brukar ta tills det ringer igen. Tro mig – jag har också svårt att komma upp.

 

Om du vill ha en extra timme – gör ett försök!

Oavsett vad du vill göra med din extra timme kommer det bli positivt resultat för dig som väljer att använda extratimmen på morgnarna. Om du väljer att inte använda den extra tiden till något speciellt kommer allt att fortsätta som vanligt och du kan sova vidare på morgonen. Det är du som väljer.

Är du nyfiken och motiverad så prova. Bestäm dig för vad du vill göra av din extra tid. Fantisera om att du gör det redan. Vilka fördelar blir det för dig att göra det du vill? Kan du sätta mål på vad du vill uppnå med din extra tid? Positiva mål som inte stressar dig utan istället får dig att bli gladare, ger dig mer energi och ett ökat välbefinnande.

 

Testa några dagar att gå upp en timme tidigare (den biologiska klockan är ju på samma tid som förra veckan).

 

Våga testa – efter ett några veckor blir det en ny vana

Inled din nya vana att skapa en extra timme med att ställa klockan att ringa en timme tidigare. Börja med att tänka ”en dag i taget”. Känns det bra så fortsätt. Snart har det gått en vecka. Känns det bra så försök en vecka till.

mobiltelefon-vackningstid
När du efter två veckor tycker det känns väldigt bra med din nya vana är det mycket lättare att fortsätta en vecka till. Snart har denna extra timme blivit en bra vana och du tänker inte ens på att du har ändrat på något. Du bara gör. Det är så bra vanor skapas.

Blir det tokigt en morgon – du orkar inte gå upp på din nya tid så du missar din extra timme. Det är helt ok! Tänk att du gör ett nytt försök nästa morgon.

 

Jag ska sätta min mobil på väckning klockan 05.00 varje vardag. Vilken tid sätter du?

 

 

Sammanfattning

Nya bra vanor kan vara svåra att lägga sig till med och ännu svårare kan vara att ta bort en ovana. I exemplet ovan med att skapa en ny vana i samband med övergången till vintertid så är det en ofrånkomlig händelse som blir en språngbräda till en ny bra vana.

Börja med att skapa en extra timme genom att ta en dag i taget, fortsätt med en vecka och sen en vecka till. Försök att inte ge upp när det känns motigt, se det som en tillfällig svacka och ta nya tag nästa morgon. Snart har du skapat en ny vana som du inte ens tänker på. Du bara gör det. Så skapas bra vanor.

Passar den nya vanan inte dig och din livssituation trots att du har försökt i flera veckor? Acceptera det och se de gångna veckorna som nya erfarenheter. Lycka till!

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter. Skicka gärna ett mail till mig här!

Ulla Lilliehöök Internova
Vill du får hjälp med att bli effektivare utan att arbeta mer?

Klicka här för att läsa mer om du du kan gå tillväga. Första analysen är helt kostnadsfri och utan några förpliktelser.

 

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa:

Dela upp större uppgifter i hanterbara munsbitarFem tips för att öka din inre energi

 

 

 

 

 

Reflektera regelbundet

Fartblindhet gör att vi inte ser hur fel vi arbetar