I en artikel från Dagens Nyheter har forskaren Torbjörn Åkerstedt – professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet flera tips som hjälper dig att sova bättre.

Undvik kraftig stress i slutet av dagen

Det är viktigt att komma ner i varv för att bli lugn och försöka släppa all oro. Oro är den största orsaken till sömnstörningar men även alkohol, nikotin och koffein kan störa din sömn

 

”Din sovplats bör vara mörk och sval. 13-16 grader är optimalt”

Torbjörn Åkerstedt, Professor Stressforskningsinstitutet

 

Var konsekvent med dina sömntider

Din hjärna vänjer sig vid din dygnsrytm så om du har möjlighet försök att lägga dig samma tid varje kväll. Helst oavsett om det är vardags- eller helgkväll. Sover du längre vissa morgnar stör det din dygnsrytm och det kan bli svårare att somna kvällen därpå. Det genomsnittliga sömnbehovet är enligt Åkerstedt 6,5 timmar på sommaren och 7 timmar på vintern.

 

Om du ändå inte kan sova

Har du försökt med ”allt” men ändå har svårt att somna/sova kan det hjälpa att vända sig till en terapeut som använder terapiformen KBT (kognitiv beteendeterapi). En metod som visat sig fungera bra, enligt Torbjörn Åkerstedt.

 

”Innan elektriciteten kom lade man sig när det blev mörkt och steg upp när det blev ljust. Mitt i natten var man då ofta uppe någon timme.”

Torbjörn Åkerstedt, Professor Stressforskningsinstitutet

 

Sov bättre – Forskaren Torbjörn Åkerstedts 10 tips!

  1. Lägg dig bekvämt
  2. Rummet ska vara tyst, mörkt och svalt
  3. Undvik kraftig stress i slutet av dagen
  4. Undvik alkohol, nikotin och koffein
  5. Gå och lägg dig vid regelbundna tider
  6. Var fysiskt aktiv under dagen
  7. Se till att få mycket solljus
  8. Sov inte för länge
  9. Dela upp sömnen i två omgångar
  10. Vänd dig till en terapeut om sömnbesvären inte går över

 

Här kan du ladda ner hela artikeln från DN      
Här kan du läsa mer om Torbjörn Åkerstedt

 

Det skulle vara väldigt roligt om du vill dela med dig av dina erfarenheter om dina tips på vad du har gjort för att förbättra din sömn. Skicka gärna ett mail till mig här!

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa:

Fokusera på en sak i taget - Internova

Fokus på en sak i taget gör dig effektivare

Prestera bättre med InternovaPausa mer – prestera bättre

Labyrint Internova & CoFör lite fokus på arbetet gör dig tröttare.

 

Färskpressad juiceVill du öka din vardagsenergi? Vi visar hur!