Vad får dig på gott humör? Vad får dig att må bra? Vill du öka din vardagsenergi?

Ibland känns det tufft att hinna med allt för att vardagen ska fungera, men om du har några guldkorn som du får energi av går dina ”måsten” lättare. Den energi du får av dina guldkorn smittar av sig och kan till och med hjälpa dina ”måsten” att kännas lättare.

Du har säkert läst om de som går upp kl 4.00 på morgonen för att springa en mil, äter supernyttigt varje dag, har en personlig tränare, kör 5:2-dieten, vinterbadar och är allmänt extremt hurtiga. De här människorna verkar förstås vara väldigt pigga och alerta, men deras val av energihöjare är kanske inte samma som du hade valt. Om det som andra gör inte är vad du innerst inne inte vill är det heller inget att sträva efter.

Vi är alla olika och vill därför olika saker. Nu gäller det vad du vill! Att hitta vad som ger dig energi i din vardag!

 

Lägg din energi på det du vill och kan förändra!

För att du ska må bra är det viktigt att sluta jämföra dig med alla som du tycker har ett bättre liv än du. De tankarna tar av din energi och får dig att må sämre. Försök istället komma på vad du skulle vilja ändra på för att höja din egen vardagsenergi. Det ger dig energi.

En annan sak som är viktig när du vill förändra din vardag är att börja med det som känns enklast för dig. Det du känner dig mest motiverad att göra har du också störst möjlighet att lyckas med. Det du bestämmer dig för att göra, testar i verkligheten och trivs med att göra kommer du också att fortsätta med. Så enkelt är det. Vad andra gör kanske du också vill göra, men är du inte tillräckligt motiverad är risken stor att du inte kommer igång och då sjunker din energinivå.

Var observant på din energinivå! Det är viktigt att du rannsakar dig själv genom att fundera på vad som tar din energi och vad som gör att den ökar. Vi är alla olika och de flesta av oss är inte konsekventa. Därför kan det du får energi av variera över tid. Själv är jag inkonsekvent med att jag har perioder där jag älskar att läsa romaner och ibland lockar det inte alls.

Det du bestämmer dig för att göra, testar i verkligheten och trivs med att göra kommer du också att fortsätta med. Gör du det 10-15 gånger har det blivit en vana. Sedan går det automatiskt.

 

Energi ökar prestationerna - Internova

Hur du kan göra för att öka din vardagsenergi!

  1. Tänk ut och skriv upp vad som ger dig vardagsenergi
  2. Välj ut en sak listan som känns bäst att börja med!
  3. Fundera på hur du kan göra för att starta din valda energihöjande ”punkt”
  4. Starta med din utvalda punkt så snart som möjligt!

 

TIPS 1 – Tänk ut och skriv upp vad som ger dig vardagsenergi

För att komma igång med dina tankar om hur du kan öka din energi i vardagen kan ett sätt vara att du skriver en lista på saker du får energi av. Spåna helt fritt och ta bara med det som du får energi av – inte vad du borde ta med (vad andra kanske tycker att du ska göra). Själv har jag flera saker jag vill göra för att öka min energinivå. Till exempel att hitta tid för att lära mig spanska (15 min/dag), röra på mig (1 h/dag), äta nyttig kost som håller mig mätt länge …

TIPS 2 – Välj en sak från listan som känns bäst att börja med!

För att komma fram till vilken punkt du vill börja med kan det hjälpa att du betygsätter dina punkter på en skala från 1 till 5 där 5 är det som ger dig mest energi. När du har satt betyg på alla punkterna summerar du poängen och kommer på så sätt fram till vilken punkt som fick mest poäng. Det är den punkten du ska börja med.

TIPS 3 – Fundera på hur du kan göra för att starta din valda energihöjande ”punkt”

Ställ dig några frågor för att hjälpa dig att komma igång med din valda energihöjande punkt. Vad vill jag göra? Varför vill jag göra det? När kan jag göra det? Hur ofta? Vilka fördelar blir det för mig? Ju fler frågor du ställer till dig själv desto mer förankras dina svar. Det gör dig ännu mer övertygad om att förändringen är rätt. Ju mer rätt du tycker att det känns för dig desto större chans att du lyckas.

TIPS 4 – Starta med din utvalda punkt så fort som möjligt!

När du nu har förstärkt din känsla av att utvald punkt är viktig för dig att komma igång med så är nästa steg att starta med den så snart som möjligt. Helst redan samma dag eller att du bestämmer ett datum för när du vill börja! Det är nu du är som mest motiverad. Tyvärr är motivation en färskvara. Ju längre du väntar med att komma igång desto mer minskar din motivation och din frustration ökar just för att du inte kommit igång. Det är tyvärr inte energihöjande! Var envis och ge inte upp!

OBS! Starten kan gå lite trögt men efter 10-15 gånger blir det snart en positiv vana!

Även om du inte tycker att förändringen är särskilt stor eller svår kan det vara knepigt att fortsätta med ditt nya energihöjande val. Varför? Jo, för att människan är ett vanedjur. Det krävs mycket av oss för att få ett nytt energihöjande val till en vana. I början behöver vi 1) Komma ihåg att göra det, 2) Hitta tillfällen att göra det 3) Inte låta något annat eller någon annan hindra oss från att göra det.

Färskpressad juice är vardagsenergi för mig.

En energihöjande sak jag nyligen har fått som vana är att pressa min egen apelsinjuice till frukost varje dag. De få gånger jag inte gör det saknar jag det och jag blir då ännu mer motiverad att göra det till nästa frukost. Numera vill maken också ha – det underlättar betydligt (han fixar).

 

 

När du har tränat tillräckligt på att göra det nya behöver du inte kämpa längre. Det nya har blivit en bra vana – det går liksom av sig själv. Och det känns väldigt bra!

 

Konsten är att få din önskade energiökning till en ny bra vana!

När du har gjort det nya tillräckligt ofta har du lyckats skapa en ny vana. Det märker du när det nya går automatiskt. Du tänker inte längre på att du gör det nya, det går hur lätt som helst. Du har lyckats med konsten att höja din vardagsenergi!

Kanske dags för nästa nya energikick?

Lycka till med dina energihöjande åtgärder! Hör gärna av dig! Berätta hur det går och vad du tycker är knepigt. Maila mig direkt här!

 

Tyckte du artikeln var intressant? Då kanske du också vill läsa:

Dags att bli bättre på något? Något som är bra både för dig och din omgivning!

Alla är olika – du också!

3 tips – Få roligare på jobbet och mer energi!

Anställdas energi är en framgångsfaktor