Årliga medarbetarsamal
För att årliga medarbetarsamtal ska ge maximal nytta är det viktigt att det finns en tydlig koppling mellan företagets mål, avdelningens mål samt medarbetares utvecklings- och prestationsmål. Då bryts målen ner till olika nivåer och går som en röd tråd i företaget.
Målhierarkin från ledningsnivå till medarbetare bildar en sammanhängande helhet. Målet med årliga medarbetarsamtal är att öka medarbetares prestationer som sin tur leder till att företaget når övergripande mål.

Skapa maximal nytta av årliga medarbetarsamtal
Årliga medarbetarsamtal utan regelbundna uppföljningar skapar inga toppresterare. Det behövs en strukturerad uppföljning för att beslutad utveckling, förändringar och prestationsmål ska få effekt. Speciellt om det är egenskaper medarbetare behöver utveckla. Anställda behöver träna på önskade beteenden och successivt vänja sig av de oönskade beteenden.
Människan är ett vanedjur och har därför svårt att förändras. Därför behövs stöd, uppmuntran och feedback till medarbetarna i under förändringsprocessen. Här är två tips för att öka nyttan av årliga medarbetarsamtal:
- Få medarbetare att dela upp sina årsmål i hanterbara delar
- Använd individuella möten som forum för att följa upp årsmålen.
- Få medarbetare att del upp sina årsmål i hanterbara delar
Att prova något nytt och annorlunda kräver träning. För att göra årsmålen enklare att nå bör de delas upp i mindre delar. Låt den som är ansvarig för att nå målen själv sätta delmålen. Det ökar motivationen och skapar engagemang. - Använd individuella möten som forum för att följa upp årsmålen.
Regelbundna 1-1möten (till exempel 1 gång/månad) är ett mycket lämpligt forum för att prata om det som beslutades på det årliga utvecklingssamtalet. Där kan chefen driva medarbetarens utveckling framåt genom att uppmuntra, stödja och ge feedback till medarbetarens utvecklingsprocess.
Till varje 1-1 möte sätter medarbetaren delmål i linje med de årliga mål som beslutades på utvecklingssamtalet. Som chef är du processdrivaren genom att coacha medarbetaren i sin utveckling och det är medarbetaren som ansvarar för sin utvecklingsprocess.
Chefen driver medarbetarens utveckling framåt genom att regelbundet uppmuntra, stödja och ge feedback till medarbetarens utvecklingresultat
Ulla Lilliehöök
Slutsats
För att årliga medarbetarsamtal ska vara effektiva, måste de kopplas till företagets, avdelningens och medarbetarnas mål. Målen bör brytas ner till olika nivåer för att skapa en sammanhängande helhet.
Regelbundna uppföljningar är nödvändiga för att säkerställa att utveckling och prestationsmål uppnås. Med hjälp av coachande ledarstil får medarbetare det stöd, uppmuntran och feedback som de behöver för att utveckla, förändra sina beteenden och nå sina mål.